måndag 18 maj 2009

Utställning igen!

Ja det är sant, vi har varit på utställning igen! Nu var det på hemmaplan, Södra Älvsborgs Kennelklubb hade inofficiell utställning, och där har jag ju varit förut på utställningskurs.
Nu var ju en av "fröknarna" där, så Matte sa att jag fick visa att jag lärt mig något. Hon är rolig ibland Matte, hon borde ju ha förstått att jag fattat hur man ska göra på utställning. Redan när hon började ställa fram kylväskan och min kasse vid dörren fattade jag vad som var på gång. Det var bäst att lägga sig tillrätta i buren, så de inte åkte och hade kul utan mej!

Nåväl, det första jag såg när vi kom dit var ett gäng av mina släktingar från Skogsvilles kennel. Ett helt gäng med vackra italienare! Jag hälsade på några av dem och det var så kul att leka med någon som gjorde som jag. Ni kanske inte vet att vi italienare har en speciell lek-kod som inte andra hundar har. Därför är det extra kul att träffa "folk" av samma ras.

Vi invigde vårt snygga tält också, och Matte och Husse fick upp det utan att bli sura på varandra, vilket var lite oväntat. Matte brukar bli sur på Husse om han inte gör som hon säger...
Efter en stund kom Candy med sin matte och sina hussar. Jag blev överlycklig, men hon blev instängd i en hage och jag i min bur innan vi hann hitta på något hoola-balloo.

När det var min tur visade det sig att jag var ensam i klassen. De andra valparna upp till 6 månader hade säkert hört att jag skulle komma, och då valde de att stanna hemma... Jag seglade runt i ringen med sväv i steget som vanligt, och Matte tyckte jag var sååååå duktig. Domaren gillade mig och skrev fina saker om mig, och sen fick vi två rosetter. En som det stod HP på, och en som det stod BIR-valp på. Därefter kikade vi på de stora italienarna, och de var lika snygga och duktiga som jag!

Sen var det dags för final för alla BIR-valpar 4 -6 månader. Vi var 18 valpar eftersom alla raser tävlade tillsammans i finalen. Vi fick gå runt, och trots att jag hade en jätteliten och jättesöt Pomerain framför mig gick jag snyggt och stiligt. Domaren valde ut 6 valpar som fick gå in i ringen, resten tackade hon och de fick gå hem. Jag var med bland de 6! Sen fick vi gå ett varv till, och då fick en till gå hem. Jag fick en orange rosett och fick ställa mig vid prishögen för 5:e plats! Inte illa! Vann gjorde en jättefin Faraohund som vi träffade redan på Tjolöholm. Hon har en snygg Salukikompis som jag och Matte spanat lite extra på....

Candy fick också pris! Hon fick flera rosetter och blev 3:a i veteranfinalen!!!

Efter ännu en lyckad och solig utställningsdag var det dags att åka hem och KISSA! Det är så läskigt när det luktar efter många vuxna hundar så jag vågar helt enkelt inte lämna något visitkort! Matte säger att jag kommer att lära mig det med tiden, men än så länge håller jag mig in i det längsta!

I dag är det slappedag, och jag ska gnaga på tuggskon som jag fick i pris. Matte var gladare för ostbrickan, tillbringaren och tacoskålarna, men jag gillade tuggisen bättre.

Ha det gott alla vänner!

2 kommentarer:

  1. Jätte grattis Sixten!
    Va duktig du här, men du är ju min bror.
    Min matte var på utställning men inte med hund. Skulle avlägga några prov (fattar inte så mycket av det där).
    Hälsningar syster Chanel alias
    Team M Golden Eye

    SvaraRadera
  2. Jättegrattis! Du kommer att slå de "stora" grabbarna, med tiden :)

    / Salle

    SvaraRadera