söndag 26 april 2009

Showkillen Sixten

I går kära vänner gjorde jag debut i rampljuset! Visserligen bestod strålkastaren av en lysande sol, men det gjorde ju inte saken sämre. Arenan var Vara-Nossebro Brukshundsklubb och vi var på plats i väldigt god tid eftersom Matte ville att jag skulle få känna in miljön och vänja mig vid alla hundar och allt ståhej. Jag skötte mig väl sådär tyckte hon.... gick med nosen i marken hela tiden för det luktade så spännande. Lite läskigt var det också, många äldre hundar hade lämnat visitkort, vilket gjorde att jag inte vågade kissa. Vi gick runt området flera omgångar, men jag knep ihop. Ända till jag kom in i min nyinköpta hopfällbara hage. Där var det tryggt och lugnt och jag kissade floder. Jag förstod också att det inte var läge att hälsa på andra hundar och låg lugnt och avslappnat på filten och solade.
När det började närma sig vår tur tog Matte på mig utställningskopplet och vi skulle öva. Min nos var som fastklistrad i marken och hur hon än försökte locka och prata struntade jag i henne!
Sen var det vår tur. Jag var ensam Italienare, och jag tänkte att nu ska de få se på vem som regerar!
Med en häpen Matte i andra ändan av kopplet seglade jag in i ringen med högburet huvud och med ett läckert steg. Vi svävade fram till domaren, som beundrande sa "Det gör ju inget att det bara är en i rasen när det är en så här vacker representant". Vi fick gå ett varv i ringen, och jag fortsatte att visa hur man ska uppföra sig när man är en ädel Italiensk vinthund. Matte var nu så förbluffad så hon bara kunde säga: Bra gubben, dukigt kille, hela tiden. Uppe på bordet stod jag stilla och lät honom klämma och känna, titta på tänder o.s.v. Eftersom han sa så fina ord om mig fick han en liten slick som tack. Sen skulle vi gå diagonalt över ringen så han kunde se mig från alla vackra sidor. När han talat om för ringsekreteraren vilken fin hund jag var, sa han till Matte att han önskade oss stort lycka till i framtiden, eftersom jag var en så extremt lovande valp! Vill ni veta vad han sa? Jag delar så gärna med mig!

Lovande valp.
Vackert huvud.
Fina proportioner.
Stora fina mörka ögon.
Vackra öron.
Utmärkt hals.
Mjuka linjer.
Vacker överlinje,
Raka framben.
Utmärkta tassar.
Bra bakställ.
Rör sig med värdighet.

Så i fall någon undrar vem som äger utställningsringen kan ni nu tala om att det gör Snygg-Sixten! Jag fick två rosetter med mig hem, ett HP och ett BIR-valp. I stora BIR-valpfinalen var vi 21 hundar, och domaren tog ut fem hundar men inte mig. Lika bra det, för då var jag ganska trött.

I dag är det slappdag, för jag var rejält trött efter en sån händelserik dag!
Ha det gott tills vi hörs. På lördag är det dags för utställning igen. Håll tummarna!

2 kommentarer:

  1. JÄTTE GRATTIS SIXTEN!
    Hälsningar
    Pappa Nitro (som också äger ringen)
    Mamma Nova
    Syster Chanel
    och Margareta

    SvaraRadera
  2. Ett STORT grattis! Va kul med rosetter :) Nu är det bara att sopa banan med dem även nästa helg ;)

    / Salle

    SvaraRadera